Kansalaiseksi



Pelin ilmoittautuminen pääcastausta varten on suljettu. 31.3 ilmoitetaan ilmoittautuneille castaus sekä päivitetään sivuille niiden pelaajien nimet, jotka ovat antaneet tähän luvan. Ilmoittautuminen on edelleen auki aina peliin asti elokuulle. Sen avulla täydennetään mahdollisesti pääcastauksessa tyhjiksi jääneet paikat, pidetään yllä varapelaajalistaa ja otetaan ilmoittautumisia kevyisiin hasardihahmoihin.


Arissan kansalaisten valinta tapahtuu huolellisesti ja perustuu ensisijaisesti ehdokkaiden itsestään antamiin tietoihin. Ole siis tarkkaavainen ja noudata lomakkeessa annettuja ohjeita. Palauta täytetty kansalaishakemuksesi sähköisesti osoitteeseen arissalarp[miukumouku]hotmail.com. Korvaathan hakasuluissa olevan osan @-merkillä. Järjestelmä lähettää sinulle kuittauksen, kun hakemuksesi on vastaanotettu. Mikäli et saa vastausta neljään standardivuorokauteen, toista yhteydenottosi varmistaaksesi, ettei järjestelmävirhe ole kadottanut hakemustasi. Hakemus tulee toimittaa 24.3.2013 mennessä, mikäli haluaa hakemuksensa tulevan käsitellyksi ensisijaisten hakemusten joukossa.

Järjestelmän rakenteesta johtuen emme ota kansalaishakemuksia vastaan mitään muuta kautta. Ole siis ystävällinen ja palauta hakemuksesi ilmoittamaamme osoitteeseen. Toivomme myös, että ennen hakemuksen laatimista tutustut liitteenä oleviin sääntöihin, joiden noudattaminen on Arissan kansalaisuushakemuksen ehtona. Lisäksi säännöissä on määritelty ne velvollisuudet ja asiat, joihin Rakentajat Arissaa luodessaan lupautuivat. Mikäli et ole näihin sääntöihin ja lupauksiin tyytyväinen, emme valitettavasti voi myöntää sinulle Arissan kansalaisuutta.

Olethan ystävällinen ja kopioit myös kysymykset viestiisi vastauksiesi ohella.

1. Nimi. Jos et halua (koko) nimeäsi sivuille, ole ystävällinen ja mainitse siitä nyt.
2. Yhteystiedot: Sähköposti, puhelinnumero, osoite
3. Ulkonäön sanallinen kuvaus sekä linkki kuvaasi. Jos et halua kuvaasi esille sivuilla, ole ystävällinen ja mainitse siitä nyt:
4. Pelikokemus: Mitä olet pelannut ja kuinka paljon?
5. Kuvaile itseäsi pelaajana: Omat rajasi ja toiveesi pelaajana? Oletko enemmän tunnelmaan, toimintaan vai sosiaaliseen tai poliittiseen juonitteluun taipuva pelaaja? Tykkäätkö pelata pääsi sisällä vai kaipaatko konkretiaa? Mitä odotat hyvältä peliltä? Millaisia asioita pidät tärkeinä pelisi onnistumisen kannalta?
6. Tätä haluaisin pelata: Hahmon luonne, ammatti, asema, ihmissuhteet, älykkyys, raskaammat henkiset teemat, intiimit rakkaussuhteet jne. Tässä voi esittää myös suoran hahmotoiveen hahmokuvausten perusteella.
7. Tätä en tahtoisi pelata. Jos et pysty/halua pelata jonkun tietyn tahon kanssa, ole ystävällinen ja kerro se tässä.
8. Onko sinulla joitakin erityiskykyjä, joita voit/haluat hyödyntää pelissä: ensiaputaidot, laulu- ja soittotaidot, opiskelu jollakin tietyllä allalla, kyky propata hahmosi vaativallakin tavalla, muut taidot?
9. Allergiat, sairaudet tai muut rajoitteet, joista pelinjohdon olisi hyvä tietää
10. Terveisiä, kysymyksiä tai kommentteja pelinjohdolle

--- 

Pelaajan huoneentaulu

Ilmoittaudu huolella

Täytä ilmoittautuminen huolella ja ole rehellinen sekä täsmällinen etenkin kertoessasi mitä tahdot ja mitä et tahdo pelata. Ole riittävän monisanainen ja luettele kaikki ne asiat, joilla koet olevan merkitystä hahmotoiveisiisi ja peliisi liittyen. Me luotamme siihen, että täysi-ikäiset pelaajat tuntevat itsensä kyllin hyvin tietääkseen, mitä he tahtovat ja mitä he eivät tahdo pelata. Jos kirjoitat, että pelaat mitä tahansa, me todella uskomme tämän olevan totta. "Mitä tahansa" voi olla meidän mielestämme esimerkiksi hyvin rankkoja henkisiä teemoja sisältävä hahmo, älynlahjoiltaan rajoittunut, kaikkien kaltoin kohtelema ja vihattu, syvästi masentunut, asemaltaan alhainen, vaikeita seksuaalisia teemoja sisältävä, koko kansaa johtava, fyysisesti vajavainen tai esimerkiksi täysin juoneton tunnelmointihahmo. Jollet ole aivan varma siitä, että pelaisit mielelläsi mitä tahansa edellisistä, ole hyvä ja tee tarkennuksia hahmotoiveisiisi, sillä selvästikään et ole valmis pelaamaan mitä tahansa.
Pidä siis huolta siitä, että toiveesi ja etenkin inhokkisi on kirjattu selkeästi. Jos saat tästä huolimatta jotakin päinvastaista, ilmoita asiasta pelinjohtajalle välittömästi, jotta virhe voidaan korjata.

Käytä kalenteria

Merkkaa pelimaksun eräpäivä sekä muut oleelliset päivämäärät ylös kalenteriisi. Ei niitä muutoin muista kukaan kuitenkaan. Hoida maksut ja kuittaukset ajallaan. Jos eteesi tulee ongelmia, muista kertoa niistä pelinjohdolle mahdollisimman ajoissa, jotta voitte sopia vaihtoehtoisista toimintatavoista.

Ilmoita aina ensimmäisenä pelinjohtajalle

Jos joudut peruuttamaan pelin tai tiedät, että edessäsi saattaa olla jokin peliin pääsemistä rajoittava riskiseikka (matka, perheenlisäys, muu vastaava), ilmoita siitä pelinjohtajalle heti. Suhtaudumme tällaisiin ilmoituksiin ymmärtäväisesti ja pyrimme löytämään parhaan mahdollisen toimintamallin pelin ja pelaajan kannalta. Sitä emme arvosta, jos jätät pelimaksusi maksamatta ja lakkaat vastaamasta yhteydenottoihimme. Pelinjohtaja kuulee mieluiten huonot uutiset siinä vaiheessa, kun niiden aiheuttamia vahinkoja voi koettaa korjata tai paikata jotenkin. Ilmoita siis heti kun tiedät - myös kaikista epävarmuustekijöistä.

Kohdenna kysymyksesi

Tarkista pelinjohdon esittelyistä, kuka vastaa mistäkin. Suuntaa sitten kysymyksesi oikealle taholle varmistaaksesi, että kysymys käsitellään mahdollisimman pian ja siihen vastaa joku, joka itse asiassa tietää jotakin asiasta.

Kysy myös ajoissa, sillä pelipaikalla kiireinen pelinjohtaja ei ole olemassa vain sinua ja sinun kysymyksiäsi varten. Hän tekee luonnollisesti parhaansa auttaakseen sinua, mutta on todennäköisesti kaulaansa myöten kiinni myös juoksevien asioiden hoidossa ja muiden pelaajien huolten selvittämisessä. Moniosainen kysymylista kannattaa siis esittää jo ennen peliä vaikka sähköpostitse, jolloin pelinjohtajalla on hyvin aikaa vastata ja keskustella kanssasi. Ota yhteyttä rohkeasti mitättömiltäkin tuntuvien kysymysten kanssa.

 Avaa suusi!

Velvollisuutesi pelaajana on kertoa meille, kun jokin mättää tai häiritsee pelikokemustasi. Pelinjohto pyrkii tekemään kaikille mahdollisimman hyvän pelin ja kuuntelee mielellään kehitysehdotuksiasi sekä huomautuksiasi epäkohdista. Ole siis rohkea ja kerro - me emme yritä tarkoituksella hiekoittaa kenenkään peliä toiveiden vastaisilta tuntuvilla ideoilla tai käytännöillä. Vaikka kavereille valittaminen varmasti parantaa päivääsi ja mielialaasi, on pelinjohtaja silti viime kädessä se ainut henkilö, joka voi tehdä asioille jotakin. Älä siis jää yksin huoliesi ja murheidesi kanssa, vaan käänny pelinjohtajan puoleen. Me olemme olemassa sinua varten.

Kun tahdot antaa risuja tai ruusuja

Pelinjohtaja on tiettyyn rajaan asti asiakaspalvelija, mutta ei saa työstään kuitenkaan palkkaa, kuten oikeat asiakaspalvelijat saavat. Me saamme pelistä hyvää mieltä ja toisinaan hartiahieronnan. Sinä maksat pelimaksussasi vain pelin puitteista (kuten pelipaikan vuokrasta ja ruoasta), et pelinjohtajan tekemästä työstä tai palvelusta. Älä siis oleta, että pelinjohtaja on asiakaspalvelija, jota voi kohdella miten tahdot tai että sinulla on oikeus käyttäytyä epäasiallisesti, koska olet maksava asiakas. Me emme ole asiakaspalvelija ja asiakas. Me olemme pelinjohtaja ja pelaaja.
Ole siis pelinjohtajalle kohtelias ja ystävällinen. Jos siis jokin järjestelyissä, hahmossa tai muussa saa sinut valkohehkuisen raivon valtaan, vedä ensin henkeä ja pohdi sitten, miten voit esittää asiasi rakentavasti. Älä mene henkilökohtaisuuksiin tai pura pelinjohtoon mitään sellaista, joka ei varsinaisesti käsillä olevaan asiaan tai peliin liity. Muista, että asiat voi sanoa monella tavalla, joista useat eivät ikäväksemme ole rakentavia tai mitenkään erityisen ystävällisiäkään. Lähettämäsi viestit myös antavat sinusta kuvan tietynlaisena ihmisenä ja pelaajana, joten käytä hetki rauhoittumiseen sekä viestisi sorvaamiseen varmistaaksesi myös sen, että pelinjohtaja osaa varmasti viestisi lukea oikeassa hengessä ja ryhtyy sen perusteella toimenpiteisiin. Viestin varsinaisen sanoman omaksuminen ja pelaajan huolenaiheisiin oikealla tavalla reagoiminen vaatii sitä, että pelinjohtaja osaa lukea tekstin oikeassa kontekstissa. Pyritään siis sen luomiseen, vaikka se välillä rautalangan vääntämiseltä tuntuisikin. Me olemme aina valmiit kuuntelemaan, joustamaan, sovittelemaan ja sorvaamaan, jos meitä lähestytään hyvässä hengessä. Me olemme aina valmiit vastaanottamaan kritiikkiä, jos se esitetään rakentavassa muodossa ja asiallisella tavalla. Toivoisimmekin, että pelaaja itse tekisi parhaansa ollakseen osa onnistunutta kommunikaatiota.

Muista myös kehua ja kiittää, kun siihen löytyy aihetta, sillä pelinjohto ei tiedä myöskään onnistuneensa jossakin, jollei sitä heille kerro.
Muista ulottaa ystävällinen ja kohtelias käytös myös kanssapelaajiin. Pelin ilmapiiri muodostuu ennen peliä ja itse pelissä juuri niin hyväksi kuin pelaajat ja pelinjohto sen yhdessä rakentavat. Muista siis pelata yhteisillä pelisäännöillä, jotta kaikilla olisi miellyttävä ja turvallinen pelikokemus.

Vielä lopuksi

Me oletamme, että olet ilmoittautuessasi valmis sitoutumaan näihin käytänteisiin, aivan kuten mekin sitoudumme pelinjohdolle asettamiimme vaatimuksiin. Toki joku aina unohtaa maksaa pelimaksunsa tai kuitata infomailinsa, muttemme tule ketään vainoamaan niiden johdosta. Inhimillisiä virheitä tapahtuu. Silti toivoisimme jokaisen meistä pyrkivän ottamaan nämä käytänteet osaksi hyvää pelikäyttäytymistään. Tarkoituksena olisi tehdä entistä parempi peli meille kaikille: niin pelaajille kuin pelinjohdollekin. Niinpä toivommekin, että ilmoittautuessasi lisäisit "Terveisiä/kysymyksiä pelinjohdolle" -kenttään maininnan siitä, että olet Pelaajan huoneentaulun lukenut ja sitoudut omalta osaltasi rakentamaan hyvää ja keskustelevaa ilmapiiriä näiden periaatteiden pohjalta.
Jos pelaaja toistuvasti rikkoo näitä hyvän peli-ilmapiirin ja hyvän pelaajan sääntöjä vastaan, me pidätämme oikeuden poistaa kyseinen ihminen ilman pidempiä selityksiä pelaajalistoilta ja vaihtaa hänen tilalleen toinen, hiekkalaatikkosäännöt paremmin tunteva pelaaja.




Pelinjohtajan huoneentaulu

Castaus

Ilmoittautumiset luetaan huolellisesti ja niitä verrataan hahmorunkoihin ja suunniteltuihin juonikuvioihin ennen lopullista pelaajavalintaa. Jokainen pelaaja pyritään parittamaan yhteen sellaisen hahmon kanssa, joka vastaa mahdollisimman hyvin ilmoittautumisessa esitettyjä toiveita ja kykyjä. Erityisen tärkeää meille on myös se, ettei kukaan joudu pelaamaan sellaisia asioita, joita ei halua hahmossaan kokea.
Pelaajat valitaan ensisijaisesti soveltuvuutensa perusteella.
Mahdollisesti valitsematta jääneille pelaajille ilmoitetaan tilanteesta ja jatkovaihtoehdoista ensi tilassa.

Ole ajoissa ja tiedota

Pelin materiaalit täytyy tehdä ajoissa valmiiksi. Hahmoprofiilien tulisi saapua pelaajille vähintään kahta kalenteriviikkoa ennen peliä. Tiedotuksen tulee olla ajan tasalla ja informatiivista. Pelaajilla täytyy olla tieto muuttuvista seikoista, käytännön järjestelyistä sekä muista olennaisista peliin liittyvistä asioista ajoissa.
Ajoissa tehty tarkoittaa myös sitä, että pelinjohtaja saa esimerkiksi nukuttua peliä edeltävällä viikolla kunnolla, jolloin hän on myös levännyt ja virkeä itse pelissä.

Hahmokirjoituksen kiemurat

Hahmoprofiileja kirjoittaessa otetaan huomioon pelaajan omat erityistoiveet kohtuuden rajoissa. Hahmokirjoituksen kulmakivenä on ajatus, että jokainen hahmo on eheä kokonaisuus, jota olisi myös kirjoittajan mielestä merkityksellistä sekä mielenkiintoista pelata itse.
Hahmoprofiilit pyritään kirjoittamaan mahdollisimman oikeakielisesti ja ne ristiintarkistetaan ennen lähetystä. Hahmoprofiileihin liittyvät ristiriidat pyritään ratkaisemaan hyvässä hengessä ja kysymykset selvittämään ennen peliä, jotta pelaajalla on mahdollisimman onnistunut pelikokemus.

Pj:n asenne

Pelinjohtaja on ystävällinen, huolehtivainen, ymmärtäväinen sekä myös tarpeen vaatiessa tiukka. Pelinjohtaja on myös tasapuolinen. Pelaajien kysymyksiin vastataan, ongelmissa pyritään auttamaan ja kiistatilanteet ratkaisemaan diplomaattisesti. Pelinjohtaja ei pura myöskään omaa stressiään tai huolenaiheitaan pelaajiensa niskaan tai vastaa asiattomuuksiin samalla mitalla. Pelinjohtajan täytyy olla myös helposti lähestyttävä sekä tavoitettavissa, jotta tiedonkulku toimisi molempiin suuntiin.

Pelinjohtajakin on vain ihminen, joten joskus ylilyöntejä tai virheitä sattuu. Tällöin pelinjohtaja pyytää anteeksi käytöstään ja pahoittelee virheitään.

Itse pelissä

Meillä myös pelinjohtajat pelaavat ja saavat nauttia pelin tunnelmasta ja hahmoista. Pelinjohtaja saa ja hänen pitääkin olla innoissaan hahmostaan, pelistä ja hahmonsa kontakteista. Pelissä pelinjohtaja voi nauttia kaikessa rauhassa tunnelmoinnista ja ihmissuhdepelistä. Pelinjohtaja ei kuitenkaan koskaan pelaa hahmoa, jolla olisi todellista vaikutusvaltaa pelin tapahtumiin tai suuriin ratkaisuihin. Pelinjohdon hahmot on aina kirjoitettu niin, että ne jääväävät pelinjohtajan pelin varsinaisista juonista ja ratkaisuista. Pelinjohtajan hahmolla voi olla sen sijaan hallussaan tietoa, jonka he laskevat liikkeelle vasta sopivassa vaiheessa kampanjaa tai he voivat pelata joitakin ennalta sovittuja tapahtumia, joilla tönitään liikkeelle tiettyjä juonellisia tapahtumia. Näidenkin kohdalla pelinjohtaja pitäytyy tekemästä muita ratkaisuja juonen suhteen kuin ennalta pelinjohdon kesken sovitut ja siirtyy taas välittömästi syrjään varsinaisen juonen tieltä. Ratkaisut peleissä tekevät aina pelaajat ja pelin suunta ja kohtalo ovat heidän käsissään.

Miten eteenpäin?

Pelinjohto kokoontuu pelin jälkeen pohtimaan saamaansa palautetta, omia kokemuksiaan sekä peliä yleisesti. Tämän tapaamisen tarkoituksena on selvittää, missä onnistuttiin ja missä olisi jatkossa parantamisen varaa sekä miten näihin parempiin tuloksiin voitaisiin päästä.